Under de senaste åren har vi lärt oss mycket om att visualisera abstrakt information, när vi arbetat med att skapa strategivisualiseringar. Kunderna varit både offentliga organisationer, föreningar och börsnoterade företag. Bilden ovan skapade vi till utbildningsorganisationen Omnias strategi som togs i bruk i september 2022.
Omnia är en utbildningsorganisation som ägs av kommunerna Esbo, Kyrkslätt och Grankulla. Den erbjuder ett brett utbud av utbildningstjänster, från yrkesutbildning till vuxenutbildning, och fokuserar på att stödja livslångt lärande. I sin strategi som lanserades med den här bilden, strävar Omnia efter att utbilda studenter, lärare och andra till dem som bidrar till en hållbar framtid.
När man visualiserar en strategi, är det helt avgörande att vara lyhörd till de som arbetat fram strategin. Samtidigt fungerar vi som en representant för mottagaren – förstår vi vad strategin går ut på så att vi kan förklara den på ett medryckande sätt?
Vad vi lärde oss
Några av de viktigaste insikterna från de olika uppdragen har varit:
- Hur man illustrerar abstrakta begrepp, idéer och mål med hjälp av konkreta exempel.
- Att förstå behoven och involvera beslutsfattare i processen. Framför när man visualiserar en strategi, är det helt avgörande att vara lyhörd till de som arbetat fram strategin, och att bilden verkligen reflekterar det de är ute efter. Samtidigt fungerar vi som en representant för mottagaren – förstår vi verkligen vad strategin går ut på, och lyckas vi förklara den på ett exakt och medryckande sätt?
- Hur man hanterar processen med många involverade. Detta handlar främst om:
- Att skapa en tydlig tidslinje och mål för varje steg redan från början.
- Att ta reda på en sak i taget och fatta gemensamma beslut med en arbetsgrupp med jämna mellanrum. Det handlar mycket om att veta när man ska utvärdera tidigare idéer – och framför allt när man ska hålla fast vid det som redan beslutats.
- Hur man hanterar en illustration som ett verktyg för att vägleda användarna, snarare än som ett konstverk. Den ska hjälpa användarna i deras vardag – men om ingen engageras eller inspireras av berättelsen eller estetiken kan verktyget bli värdelöst.
En strategivisualiserings uppgift är främst att tydligt visa vilka våra gemensamma mål är och hur vi uppnår dem. Vad är den stora bilden och var passar jag in som anställd, ledare, aktieägare eller kund? Samtidigt som man visualiserar organisationens mål är det också viktigt att alla kan positionera sig själva och sin roll i visualiseringen för att den ska få verklig effekt. Dessutom reflekterar den ofta företagets värderingar och arbetskultur.
Ibland kan det löna sig att ta med dem som skapar strategivisualiseringen redan i strategiarbetet, till exempel i slutskedet för att få en djupare uppfattning av kärnan i strategin. Eller varför inte skapa snabbskisser på en bild av strategin redan i strategiarbetet, för att konkretisera internt till arbetsgruppen vart strategiarbetet är på väg, för att se om det motsvarar det man är ute efter?
Varför är det värdefullt att skapa en strategivisualisering och sätta resurser på att ett utförligt arbete?
Med hjälp av en lyckad strategisvisualisering kan organisationer:
- Kommunicera sina mål och strategier tydligt till alla intressenter. Detta kan bidra till att säkerställa att alla drar åt samma håll och arbetar mot samma mål.
- Öka engagemanget och anpassningen hos medarbetarna. När medarbetarna kan se hur deras arbete bidrar till den övergripande strategin är de mer benägna att vara engagerade och motiverade.
- Fatta bättre beslut. Strategiska visualiseringar kan hjälpa ledare att se helhetsbilden och identifiera potentiella hinder.
Varfäör ta in en extern partner såsom KRUT för att skapa en strategivisualisering? En bra orsak är att få in ett utomstående perspektiv till projektet. Vi fungerar som en representant för mottagaren – om vi förstår kärnan i ert budskap i den nya strategin, kan vi också konkretisera det för publiken. Vi passar på att ställa alla ”dumma frågor” och bekanta er med ert arbete med fräscha ögon.
Om du är intresserad av att veta mera om KRUTs arbete och hur vi kan hjälpa dig med strategivisualiseringar för din organisation, ta gärna kontakt med oss idag. Vi tar alltid gärna först ett telefonsamtal, och enligt behov en kostnadsfri konsultering där vi kartlägger er situation tillsammans.